sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

2010 - Käkisalmi

2010 matka suuntautui Nuijamaalta kohti Laatokan länsirantoja ja Käkisalmea. Reittivalinnoissa oli oppaana ollut yhteinen ystävämme Ismo, joka toimii Suomesta käsin Inkerin kirkon pappina. Tästä johtuen Ismo on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana reissannut lähialueita ristiin rastiin ja tuntee tiet. Niinpä kaverin neuvosta lähdimme matkaan. Viipurin jälkeen Tolokonnikovosta käännyimme vasempaan valtatielle A122, Varshskossa tie muuttui A129:ksi. Tie johti Kivisaareen Käkisalmessa. Reitti oli erittäin kaunis ja tien pinta kohtuukuntoista öljysoraa.

Lounaspaikka Nuijamaan ja Viipurin välillä 25.9.2010

Kivisaaressa pidettiin ruokataukoa ja seurattiin ohisoljuvaa liikennettä.

Käkisalmen jälkeen jatkettiin kohti Lahdenpohjaa ja sitä kautta Sortavalaa, joka oli päivän tavoitteemme. Tie oli kohtuukuntoista öljysoraa kunnes parikymmentä kilometriä ennen Karjalan tasavallan rajaa muuttui hyväkuntoiseksi hiekkatieksi. Nykyään Leningradin alueen ja Karjalan tasavallan välistä rajaa ei huomaa muusta kuin tien varressa olevasta kyltistä. Ennen eli vielä 80-luvun lopulla rajalla oli piikkilanka-aita ja rajavartijat papereita tarkastamassa. Niin se aika muuttuu. Pysähdyimme kuitenkin rajalla ja samalla näimme myös retkemme toisen paikallisen motoristin.

Itse alueiden rajan kohdalla oli jostain käsittämättömästä syystä hyvä asfaltti. Kokonaisuudessaan soratietä oli sellaiset nelisenkymmentä kilometriä rajan kahta puolta.

Loppumatka Hiitolan, Kurkijoen ja Lahdenpohjan kautta Sortavalaan olikin mielenkiintoista ja mutkittelevaa tietä. Myöhemmin ovat tehneet paljon uutta asfalttia Sortavalasta etelään. Perillä Sortavalassa olimme illalla kahdeksan maissa. Matkaan olimme lähteneet Lappeenrannasta yhdeksän tietämissä aamulla. Yö hotellissa ja aamulla Niiralan kautta Suomeen. Hyvä reissu. Kauniit maisemat. Ei vaadi erikoisvarusteltua pyörää eikä ammattilaisen taitoja kuskilta. Suosittelen kaikille.